Med bedstefar og tre børn på familierejse til Island

Familieferie i Island

Pernille og Anders var på 6 dages kør-selv familierejse i Island med deres tre børn samt Pernilles far. Turen rundt i Island bød på utrolige oplevelser for hele familien, og selvom meget foregik på børnenes præmisser, var det en udpræget succes, som har givet familien mod på at vende tilbage til Island, når børnene er blevet større.

Mange ville nok have visse betænkeligheder ved tanken om at tage på familieferie i bil i Island med en bedstefar og tre mindre børn på bagsædet, men Pernille og Anders var ikke i tvivl. De ville dele oplevelsen med hele familien og efter en snak med Bjarke fra Outside Travel, blev de hurtigt overbevist om, at Island faktisk er en attraktiv destination for børn og voksne i alle aldre.

Herunder kan I få et indblik i familiens rejseplan og høre om deres oplevelse.

Oplevelser med familien i Island

På ankomstdagen fik vi udleveret vores lejebil, hvorefter vi kørte direkte til vores første overnatningssted i Hveragerði lige ved Varmá-floden. Hotellet var det skønneste og mest hyggelige lille sted med to hot tubs på 38-40 grader og en pool på 30-35 grader – begge dele var et stort hit blandt ungerne. Flere steder stod der endda hvid damp op fra jorden, hvilket vi alle fandt særdeles fascinerende.

Dag 1 startede med en skøn morgenmadsbuffet på hotellet, hvor vi blandt andet fik nydt islandsk blåbærskyr og det lækre langtidsbagte rugbrød. Og naturligvis selv-lavede vafler til de yngste.

Efter morgenmaden begav vi os ud på The Golden Circle. Vi startede med Urridafoss vandfaldet ved Selfoss. Det var virkelig spændende for os alle. Herefter kørte vi nordpå mod Gulfoss, der var en endnu mere fantastisk oplevelse. Alle var meget imponerede over kraften og mængden af vandmasserne. Efter et kig over på gletsjeren Langjökull, kørte vi den korte tur til Geysir for at se gejseren springe. Et imponerende syn for nogle af os – andre var nok lidt mindre imponerede, men det kunne meget vel skyldes træthed…

Efter Geysir fortsatte vi til Efstidalur II Diary Barn Cafe, hvor vi spiste is med udsigt ind til køerne i stalden. Her forsøgte by-børnene at forstå, at køerne lavede mælken, der blev til isen, de spiste. Ikke alle godtog den forklaring.

Efter en is og kaffe kørte vi mod þingvellir National Park. Det var virkelig smukt, men grundet oprørsstemning i bilen, valgte vi at vende bilen og køre tilbage mod hotellet.

På hotellet havde vi bestilt bord til middag, hvor vi fik smagt lam og and. Et af de bedste måltider på hele turen. Resten af dagen bød på lidt badning inden sengetid.

Dag 2 startede med morgenmad med dertilhørende kogning af æg i varm kilde – og dermed perfekt kogte æg.

“Det fungerede fint at have mindre børn med på familierejsen. Men hvor vi voksne var mest fascinerede af landskabet, var det nogle andre ting, som gjorde mest indtryk på børnene. Blandt andet de seje vulkaner, hestene og at bade eller koge æg i de varme kilder”

– Pernille

Efter den noget anderledes morgenmad pakkede vi bilen og kørte mod Hvolsvöllur, hvor vi besøgte Lava Center for at lære om vulkaner, jordskælv mm. Museet var virkelilg flot lavet og meget interaktivt, man kunne blandt andet stå bestemte steder og mærke et jordskælv, ligesom man kunne mærke en askeregn. Desværre var det en lidt for voldsom oplevelse for vores 3 yngste rejsedeltagere, så vi var desværre nødt til at gå hurtigt ud.

På toppen af Lava Center var en udkigsplatform, hvorfra man kunne se flere af Islands mest kendte vulkaner, som Hekla, Katla og ikke mindst Eyjafjallajökull. Vi fortsatte derefter til Seljalandsfoss vandfaldet, der trods protester over at skulle se endnu et vandfald viste sig at være helt igennem det flotteste vandfald, vi så. Det var sjovt at gå bag om vandfaldet og alle var meget begejstrede. Fra Seljalandsfoss var en sti til et mindre vandfald gemt inde i en klippesprække. Her forsøgte de to store børn og deres far at gå ind, men stenene var ret glatte, så de opgav og kom ud igen – heldigvis nogenlunde tørskoede.

Da bilen var fundet igen, begav vi os retur til Hvolsvöllur og Midgard Basecamp, der var vores hotel de næste to nætter. Hotellet var rigtig hyggeligt med et hyggeligt fællesområde ved receptionsområdet. Da restauranten desværre var lukket de to dage, vi boede der, kørte vi tilbage mod Hella og spiste i bistroen på et andet hotel. Menuen stod på Plukfisk, laks og torsk, og det smagte skønt.

Dag 3 startede med en dagstur til Vik, hvor vi på vejen blandt andet skulle se Skogafoss og de sorte strande. Desværre blæste det så meget, at vi måtte vende om og kørte i stedet mod Keldur, som var plottet ind som et muligt besøg i rejseplanen. Desværre var der lukket for vinteren, så vi kørte tilbage til hotellet. Her faldt vi i snak med Björk, som foreslog os en tur ind i landet og se heste. Det var den 9-årige hesteglade pige vældig begejstret for, og hun fik både lov til at hjælpe med at sadle hesten, ride på den, og strigle den efter rideturen. De to yngste var mere interesserede i kattekillingerne.

Vi spiste på restaurant Valhalla om aftenen, hvor vi fik burgere og de to ældste børn fik prøvet vikingetøj og økser. Om aftenen så vi fodbold på tv’et i fællesområdet og hyggede.

Tilbage til Reykjavik

På dag 4 pakkede vi sammen og kørte mod Reykjavik. På vejen stoppede vi først ved en strandkirke. Herfra kørte vi til Krýsuvik geotermiske område, hvor vi så og lugtede svovl-mudderet og ”besteg et bjerg”. Herfra gik turen mod Reykjavik, hvor vi startede med frokost på toppen af museet Perlan. Skøn udsigt og virkelig interessant og igen meget interaktivt museum, blandt andet med en indendørs isgrotte.

Fra Perlan kørte vi til vores sidste hotel, Marina Hotel ved havnen. Vi havde fået et familie-værelse, der indeholdt en kæmpe dobbelt-køjeseng. Rigtig hyggeligt og dejligt hotel. Her spiste vi aftensmad i hotellets restaurant, hvor et band spillede live musik.

Dag 5 startede med, at vi gik en tur af gågaden til Hallgrimskirkja, hvor vi så den flotte kirke og nød udsigten fra tårnets top. Efterfølgende gik vi og vinduesshoppede lidt, inden vi tog tilbage til hotellet og spiste frokost, inden vi kørte mod Den Blå Lagune.

Den Blå lagune med børn

Den Blå Lagune var en lækker oplevelse. Vi fik drinks i baren, de voksne og den store 9-årige fik muddermasker, og vandet var skønt. Her kunne vi voksne godt have brugt lidt mere tid (alene). Fra Den Blå Lagune kørte vi til broen mellem kontinentalpladerne og så solnedgangen. Det var virkelig smukt. Tilbage i Reykjavik gik vi på en steak-restaurant lige i nærheden af hotellet, hvor vi fik en helt igennem fantastisk middag med de bedste bøffer og tilbehør.

På den sjette og sidste dag var vi ret kede af at skulle hjem. Vi var dog også trætte og ved at være mættede af indtryk. Vi havde desværre ikke fået oplevet þingvellir National Park ordentligt, og besluttede derfor at køre dertil efter morgenmaden.

Vi kørte til þingvellir besøgscenter, hvor vi igen var meget betagede af deres flotte interaktive museum. Her lærte vi om vikingerne og deres årlige tinge. Herefter gik vi en tur i þingvellir, blandt andet til kirken og rundt på selve sletten. Det var virkelig besøget værd, og det var samtidig solskin og helt vindstille, så den smukke dag gjorde oplevelsen endnu flottere.

Retur fra þingvellir spiste vi frokost på hotellet og gik til hvalmuseet i havnen. Her var figurer af alle slags hvaler i fuld størrelse, og en glimrende legeplads, hvor børnene kunne brænde noget krudt af.

”Vores indtryk var, at Island generelt er ganske børnevenligt. Hoteller, restauranter, museer og andre attraktioner gør en stor indsats for at imødekomme børnenes behov”

– Pernille

Aftensmaden blev på en burgerrestaurant, der var kåret til Reykjaviks bedste i 2018 – det var vi ikke helt enige i, men det gik an. Der var til gengæld legoklodser, man kunne lege med, mens man ventede på maden.

Den efterfølgende morgen pakkede vi sammen og kørte til lufthavnen i god tid. Efter lidt shopping og frokost gik turen hjem til København.

Alt i alt en skøn og velplanlagt oplevelsesferie, som vi klart kan anbefale til andre med mindre/små børn. Der var ikke lange vandreture, og vi skippede de længste køreture. Det betød desværre, at vi ikke fik set alt det, vi gerne ville, men det er svært at planlægge sig ud af på forhånd. Vi skal uden tvivl til Island igen – nok først om nogle år, når vi kan køre lidt længere og vandre lidt mere. Og så skal vi opleve både hvaler, gletsjere og nordlys.

Ovenstående er skrevet i samarbejde med Pernille og Anders efter deres rejse til Island med 3 børn og en bedstefar.