Oplevelsesrejse til Island – med minder for livet

Michael, Lucille og deres søn Daniel var på en uges oplevelsesrejse i Island. Oplevelser som gletsjerlagune, sæler, imponerende kløfter og floder gav dem oplevelser, de ikke havde regnet med. De benyttede Outside Travels digitale ruteplan til at finde rundt og havde nogle fantastiske dage med en lokal guide til at vise dem nogle af de naturområder, som er svære at nå på egen hånd. De fortæller her, hvorfor det gav dem minder for livet.

Indtrykkene er så småt ved at sætte sig efter en fantastisk tur til Island. Vi har minder for livet med hjem fra en drømmerejse, som pludselig blev en realitet, og vi kommer helt sikkert tilbage.

Vi ankom sent fredag, og det gik som smurt med at få udleveret lejebilen. Fra lufthavnen gik det direkte til Hótel Vellir, hvor vi hurtigt krøb til køjs for at være friske til at påbegynde den spændende tur rundt allerede lørdag formiddag.

Lørdag gik turen mod Midgard Base Camp, og det skulle vise sig, at dette sted blev et af vores favoritsteder på turen. Midgard Base Camp ligger ved Hvolsvöllur, og da vi havde lidt over 5 timer til at køre denne strækning, i henhold til den udleverede ruteplan fra Outside Travel, havde vi en del stop undervejs – bare for at se naturen! Yderligere så vi nogle af de fantastiske vandfald, Seljalandsfoss og Skógafoss.

Ved ankomst til Midgard Base Camp blev vi modtaget af Björg. Hun sørgede for en hjertevarm velkomst, og vi følte os straks hjemme på stedet.

lokalt kendskab gjorde en forskel

Søndag morgen blev vi spurgt, om vi ikke havde lyst til at bytte rundt på vores to ture. Vejrudsigten og de lokale forhold var blevet undersøgt, og vi fik anbefalet at tage turen til Gletsjerlagunen Jökulsärlön i dag i stedet for mandag. De lokales kendskab og råd valgte vi at følge, og det fortrød vi heller ikke. Det blev en fantastisk tur med klar blå himmel, den flotteste natur og selv vores guide var bjergtaget.

Turen havde gletsjerlagunen Jökulsärlön som målet, og på vejen dertil havde vi også fantastiske oplevelser. Det blev bl.a. til offroad-kørsel i det imponerende månelandskab, på de sorte strande og over vandløb. En oplevelse som gav gåsehud, var da vi var ude i en hule som havde en hel speciel akustik. Vores guide stillede sig op og sang en folkevise med en vidunderlig stemme! Det er ikke noget, man oplever, når man kører rundt i sin egen lejede bil.

Ved Jökulsärlön var der en masse mindre isbjerge og afbræk fra gletscheren men også helt fantastisk mange sæler. Og apropos guiden, så var vi blevet anbefalet af Bjarke fra Outside Travel at få denne private guide på noget af turen for at få endnu flere oplevelser. Det skulle vise sig at være en rigtig god idé. Vi fik så mange facts og gode historier undervejs.

“Dét at være sammen med en lokalkendt person, som simpelthen øser ud af sin viden, hvor vi kunne tage turen i vores tempo, og hvor vi kunne tage små afstikkere undervejs, fordi vi bare var os, det var guld værd!”

Michael

Uventede oplevelser

Efter en god nats søvn var vi klar på endnu en guidet jeeptur. Denne dag gik turen til Þórsmörk og gletsjeren Eyjafjallajökull. Fantastisk at stå dér under den afkortede gletsjer og se de voldsomme skuremærker, som isen har efterladt i klipperne. Moder natur er stor.

Udover fascinerende landskab, rå natur og stille og roligt vejr fik vi oplevelser som:

• En fascinerende køretur, hvor der var ufremkommeligt med almindelig bil
  • Gåtur på højderygge med fantastisk udsigt
  • frokost i en lille lejr
  • Kørsel gennem vandløb og floder
  • Vandretur ind i en kløft med koldt rindende vandløb, hoppende fra sten til sten

På vandreturen gik Daniel hele vejen til vandfaldet med guiden! Det var en kolossal oplevelse for ham. Hvor vi forældre stoppede og nød omgivelserne, tog Daniel turen hele vejen og fik også her fantastiske minder for livet med hjem.

I forbindelse med frokosten på denne udflugt spurgte guiden pludselig, om vi kunne lide hotdogs. Det kunne vi da bekræfte og vupti, så var han i fulde sving med at riste lækre pølser og gøre klar til en lille hotdog-snack midt i den store natur.

“At guiden pludselig serverede hotdogs under åben himmel var bare én af flere små overraskelser undervejs, som næsten har blæst os bagover.”

Michael

De følgende timer gik turen på egen hånd til området ved Den Gyldne Cirkel. Her blev brugt rigtig meget tid ved Geysir og Gullfoss, ligesom der blev kørt rundt i Þingvellir Nationalpark. Onsdag aften var den klareste af alle i den uge, så der blev brugt nogle timer ude på en parkeringsplads i det mørke Þingvellir Nationalpark, men desværre ingen nordlys til os i denne ferie.

Torsdag blev der brugt nogle timer i Den Blå Lagune og derefter frokost på Taco Bell samt shopping.

I Reykjavik var vi på sightseeing og havde også tid til shopping. Den ikoniske kirke Hallgrimskirkja og Altinget, som man jo skal se, men også bare at gå ned ad tilfældige gader og snuse til hverdagen i den nordligste hovedstad var en skøn oplevelse. Sidste aften tog vi til Stokkseyri, som vi havde fået anbefalet af Bjarke fra Outside Travel, og spiste den verdensberømte hummersuppe (og det bedste lam på turen) på Fjorubordid Restaurant.

Lørdag formiddag tjekkede vi ud af vores Hotel, og turen gik til lufthavnen, hvor bilen blev afleveret. Vi satte os i flyet mod København, mætte og fyldt op af fantastiske oplevelser.

Bjarke Blangsted fra Outside Travel havde arrangeret vores tur, alt forløb perfekt, og der har ikke været et eneste klagepunkt.Der venter helt sikkert en tur mere til Island på et tidspunkt.