Rejseguide til Islands højland – Biltur mellem gletsjerne

Vibeke har været over højlandet på Island sammen med sin familie. Læs hendes rejseguide til Islands højland her.

I jeep ind over højlandet

En højlandstur man ikke må snyde sig selv for, når man er i Island, er Kjalvegur. Den er ikke nær så spektakulær som Laugavegur, men den har bestemt sin charme.

Kjalvegur ligger mellem de to gletsjere Langjökull og Hofsjökull . Man kan enten vandre turen eller køre i bil. Før bilen, da man rejste med heste, lå ruten længere mod vest op ad Langjökull på grund af rigere vegetation. Det er her vandreruten er idag. Bilvejen er en slidt grusvej gennem et meget goldt landskab. I vejnettet hedder vejen F35. Det er en af de mest farbare højlandsveje i Island og kan i dag køres af alle 4WD køretøjer, da der er bygget broer over alle floder. Personligt vil jeg foretrække en SUV/Jeep med 4WD som minimum, da vejen er meget hullet, og nogle huller kan være temmelig fyldte med vand.

“Vi kommer helt sikkert tilbage! Med flere overnatninger undervejs og helt bestemt ved Kerlingarfjöllet!”

– Familien Rasmussen & Mørch-Hansen

Fordelen ved at køre i bil, er muligheden for at dreje af hovedvejen F35 østpå til Kerlingarfjöll. Gør man det bliver man bestemt belønnet. Det er på niveau med Landmannalaugar, som er start eller slut på højlandsvandreruten Laugavegur.

Vejrudsigten var ikke den bedste, så vi besluttede at køre strækningen på én dag med overnatning i Hveravellir. Undervejs ville vi tage en afstikker til det, vi var allermest nysgerrige efter at se – Kerlingarfjöll. Der er flere hytter undervejs, så tager man sig tiden, bør man gøre stop og overnatte undervejs. En afstikker på 8 km til Hvitárnes skulle bestemt være et besøg værd. Vi gjorde blot et pausestop for at strække ben, da der uventet dukkede  et caféskilt op. Det gjorde godt med en pause til en dejlig udsigt mod Langjökull.

Vi fortsatte køreturen i det stenede og golde højland så langt øjet rækte. Endelig fik vi øje på Kerlingarfjöllet i det fjerne og så var der kun 10 km ind ad bivejen mod øst til vores hovedattraktion.

Turen derind bød på floden Jökullfall med vandfaldet Gýgjarfoss. Smukt og betagende med udsigt til Kerlingarfjöllet.

Et stykke længere inde kom en  oase til syne. Hyttestedet ved Kerlingarfjöll. Kerlingarfjöllet er en gruppe storslåede bjerge med den højeste bjergspids på 1.477 m. Der er rigtig mange vandreruter i området.

Vi besluttede at tjekke hyttestedet ud. Det var blevet eftermiddag, og der var fyldt godt op i spisesalen. Det duftede skønt. Menuen var suppe med brød til. Vi var blevet sultne og trængte til noget varmt. Vejret var meget omskifteligt, og når det regnede, regnede det virkelig. Efter en snak med en venlig receptionist som viste os turen længere ind i fjeldet ad bilvejen, kørte vi igen.

Det smukkeste geotermiske område

Efter et kvarters tid åbnede der sig et paradis for øjnene af os. Smukke farvede rhyolitbjerge i et geotermisk område. Vi var heldige, der var et ophold i regnen, så vi kunne nyde synet til fulde.

Snart begyndte regnen igen, og vi besluttede os for at køre tilbage til F35 og køre videre nordpå til Hveravellir.

Efter en god køretur kom vi endelig frem til Hveravellir. Vi fik os en sandwich og lod roen falde over os, så vi kunne fordøje dagens mange smukke oplevelser.

endnu en dag med oplevelser

Efter en god nats søvn i et lille værelse skulle vi ud og sondere terrænet. Vi startede med en tur i det varme bad.
Det var skønt, dog skulle man passe på de meget varme strømme, der pludselig kunne komme. Vandet kom fra et meget termisk område lidt derfra. Da vi var kommet i tøjet igen, gik vi op til det termiske område. Der var boblende  mudder- og vandhuller.

I hyttestedets reception kunne man købe et vandrekort over området. Det gjorde vi. Vi gik ”The Green Trail” på blot 3 km, men der er mange flere på forskellige længder.  Vi kom forbi en hule, som har fået navnet ”Eyvindarhellir”. Hellir betyder hule, og her holdt et par til i 1700- tallet, Eyvindur og Halla. Der skulle være en udstiiling om dem på 2. sal på en restaurant i Blönduós, som man kommer til ved at køre videre nordpå fra Hveravellir.

Efter The Green Trail og en god frokost drog vi videre nordpå. Det var ret markant at komme fra højlandet til pludselig at være i grønne omgivelse med landbrug og de smukke islandske heste.

Denne rejseguide er skrevet af en af Outside Travels “Ambassadører” Vibeke Mørch-Hansen. Vibeke har rejst flere gange på Island sammen med sin familie. Hun har oplevet rigtig mange forskellige fantastiske steder i Island og glæder sig hver gang til at komme tilbage. Hvis hun kan komme til det, vil hun helst rejse med en rygsæk på ryggen og vandrestøvler på fødderne.

Outside Travel har forskellige personer til at skrive artikler for os under fællesnævneren “My Iceland”. Artiklerne omhandler forskellige emner relateret til Island. Alle vores Ambassadører har en dyb passion for Island.